معاون برنامه‌ريزي وزير صنعت، معدن :

فقط 200 واحد صنعتي تعطيل شده‌اند !

میهن صنعت : معاون برنامه‌ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار كرد: هدفمند‌سازي يارانه‌ها در كل تاثير چنداني در تعطيلي واحدها نداشته و تلاطم‌هاي بازار ارز و مشكلات نظام بانكي در اين زمينه به مراتب اثرگذارتر بوده است.

به گزارش « میهن صنعت » ، سيد رضا فاطمي‌امين در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر وضعيت واحدهاي صنعتي و توليدي پس از هدفمندي يارانه‌ها اظهار كرد: در آماري كه مربوط به شهرك‌هاي صنعتي مي‌شود، ما 52 تا 53 هزار واحد رسمي داريم كه از ميان آنها 21 هزار واحد در شهرك‌هاي صنعتي فعاليت مي‌كنند و از ميان اين 21 هزار واحد تنها 200 واحد پس از هدفمند‌سازي يارانه‌ها تعطيل شده‌اند.

وي در عين حال يادآور شد: در بحث بنگاه‌هاي توليدي سه موضوع اثر ويژه دارند كه يكي از اين موارد به فضاي كسب و كار يا به عبارت ديگر فضاي حاكم بر مديران مجموعه‌ها مربوط مي شود. در حال حاضر مديران مجموعه‌هاي توليدي بيش از اين‌كه درگير توليد باشند، دغدغه‌هايي مانند نرخ ارز، تعرفه‌ي گمركي و امثال آن را دارند و اكنون ما تلاش داريم كه اين مشكلات را تا حدي جبران كنيم.

فاطمي امين افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را از ديگر مسائل مهم در واحدهاي توليدي برشمرد و گفت: خوشبختانه تاثير افزايش قيمت حامل هاي انرژي بر تعطيلي واحدهاي توليدي بسيار اندك بوده است.

وي ادامه داد: ما سال گذشته در تمام استان‌هاي كشور از توليد‌كنندگاني كه به سبب هدفمند‌سازي يارانه‌ها با مشكل مواجه شده‌ بودند، دعوت كرديم تا در جلساتي كه تشكيل مي‌شود، مشكلات خود را بيان كنند، اما جالب بود كه تنها شش درصد از مراجعان به خاطر هدفمند‌سازي يارانه‌ها دچار مشكل شده بودند و 65 درصد آنها به دليل بحث‌هاي بانكي ، هفت تا هشت درصد آنها به دليل مسائل گمركي و هفت تا هشت درصد به دليل بحث‌هايي مانند محيط‌زيست و شهرك‌ها مراجعه كرده بودند.

رشد 11 و 12 درصدي توليد سيمان و فولاد

او با تاكيد بر اينكه هزينه‌ انرژي در تمام واحد‌ها يكسان نيست، اظهار كرد: در حال حاضر 50 درصد برق و گاز و انرژي صنايع در كمتر از 150 واحد توليدي مصرف مي‌شود. به عنوان مثال يكي از واحد‌هاي فولاد ما به تنهايي 9 درصد از مصرف برق صنعت را به خود اختصاص مي‌دهد و واحد‌هاي سيماني ما كه حدود 70 واحد هستند، حدود 17 درصد از گاز صنايع را مصرف مي‌كنند. از سوي ديگر اين صنايع از نظر حمل‌ونقل هم هزينه‌هاي متعدد و مصرف بالاي انرژي دارند و شايد تاثير هدفمند‌سازي يارانه‌ها در اين بخش‌ها چشم‌گير باشند، اما در ساير بخش‌ها مصرف انرژي در آن حد نيست كه با هدفمند‌سازي يارانه‌ها سازندگان دچار مشكلات جدي شوند.

معاون برنامه‌ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه عنوان كرد: اكنون صنايع بالا‌دستي كه حمل‌ونقل و مصرف انرژي بالا دارند، در اكثر موارد با رشد توليدات مواجه بوده‌اند و وضعيت اين واحدها در بورس اين موضوع را تاييد مي‌كند.

وي در ادامه يادآور شد: در سال گذشته صنعت فولاد ما بيش از 12 درصد و صنعت سيمان ما بيش از 11 درصد رشد توليد داشته‌اند و در زمينه‌هاي ديگري مانند توليد كاشي و شيشه هم با رشد چشم‌گيري مواجه بوده‌ايم.

بازار ارز و نظام بانكي عامل اصلي تعطيلي واحدهاي توليدي

فاطمي امين با تاكيد بر اين‌كه تلاطم‌هاي ارزي و مشكلات نظام بانكي به مراتب بيش از هدفمند‌سازي يارانه‌ها در امر توليد مشكل ايجاد كرده، در پاسخ به عدم دريافت ارز 1226 توماني توسط توليدكنندگان، اظهار كرد: مديريت نوسانات ارز برعهده‌ي بانك مركزي است و من نمي‌توانم در اين رابطه پاسخگو باشم.

وي گفت: در حال حاضر اعلام شده است كه هر توليد‌كننده‌اي كه بابت مسائل ارزي دچار مشكل شده مي‌تواند به ساختماني كه براي پيگيري اين مشكلات در نظر گرفته شده، مراجعه كند تا مشكلش حل شود. البته قبول دارم كه ممكن است پيگيري اين موضوع كمي سخت باشد، اما به هرحال سازوكارهاي مناسب براي پيگيري اين مساله انديشيده شده است.

تمهيدات انديشيده شده براي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها

فاطمي‌امين در ادامه در پاسخ به اين سوال ايسنا كه تاكنون چه برنامه‌هايي براي كاهش تاثيرات فاز دوم هدفمند‌سازي يارانه‌ها بر صنايع در نظر گرفته شده است؟ اظهار كرد: ما براين عقيده هستيم كه بايد در فاز دوم قيمت‌هايي كه در نظر گرفته مي‌شود براي بخش توليدي قابل تحمل باشد و به همين دليل در جلسات متعددي كه با ستاد هدفمند‌سازي يارانه‌ها داشتيم، اين موضوع را عنوان كرده‌ايم كه لازم است افزايش قيمت‌ها در بخش توليد ملايم‌تر از ساير بخش‌ها باشد.

وي در نظر گرفتن بسته‌هاي حمايتي را هم از ديگر اقداماتي دانست كه در اين زمينه در نظر گرفته شده است.

معاون برنامه‌ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت درباره‌ي اين بسته‌ها گفت: اكنون اين بسته‌ها در حال بررسي‌هاي نهايي هستند و پس از نهايي‌ شدن، قطعا آنها را اعلام خواهيم كرد.

وي در عين حال خاطر نشان كرد: يكي از موضوعاتي كه بيش از آمادگي‌هاي ما براي اجراي اين طرح تاثير دارد، بحث فضاي رواني جامعه است كه بايد به‌گونه‌اي مديريت شود كه از اين نظر در جامعه هراسي وجود نداشته باشد.

آمار اشتغال را مركز آمار مي دهد

معاون برنامه‌ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره‌ي آمار اشتغالزايي صنعتي در سال گذشته توضيح داد: با توجه به پروانه‌ها‌ي بهره‌برداري كه در سال گذشته صادر شده، حدود 100 هزار موقعيت شغلي جديد ايجاد شده است، اما پس از صدور پروانه‌هاي بهره برداري ممكن است تعداد نيرويي كه دراين واحدها مشغول مي شوند تعديل شده يا افزايش يابد. معمولا اگر بعد از گذشت چند سال تعداد اشتغال پروانه‌ها را در عدد 1.8 ضرب كنيم، ميزان اشتغال واحد‌ها به دست مي‌آيد، اما با اين حال آمار دقيق اشتغالزايي را از اين پس مركز آمار منتشر مي‌كند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=655
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه