میهن صنعت :

مبادلات تجاري ايران و عراق سال گذشته به 5.2 ميليارد دلار رسيد

مسئول امور تجاري عراق در سازمان توسعه تجارت ايران حجم مبادلات تجاري ايران با عراق را 5.2 ميليارد دلارعنوان كرد.


به گزارش میهن صنعت به نقل از  روابط عمومي سازمان بازرگاني استان آذربايجان غربي، مجيد قرباني فراز در حاشيه همايش فرصت‌هاي تجاري ايران و عراق و نحوه بازرسي كالاهاي صادراتي به آن كشور  گفت: سال گذشته 5.2 ميليارد دلار مبادلات تجاري بين كشور عراق و ايران صورت گرفته كه از اين مقدار يك ميليارد و 60 ميليون دلار مربوط به بخش خدمات فني و مهندسي است.
وي همچنين ميزان واردات كالا از كشور عراق در سال گذشته را 121 ميلليون دلار اعلام و تصريح كرد: اميدواريم در آينده نزديك با بر طرف شدن مشكلات جزيي فعاليت تجار ايراني بيشتر شده و حجم مبادلات تجاري نيز از مقدار فعلي فراتر رود.
قرباني فراز ادامه داد: تاجران براي اينكه به رقيب قدرتمندي براي ساير تاجران منطقه تبديل شوند بايد مدام براي ارتقاي سطح دانسته‌هاي خود در امور مختلف اعم از راهكارهاي كاهش قيمت تمام شده و افزايش سطح كيفيت، شيوه‌هاي صادرات بهينه و … تلاش كنند.
وي اعزام هيئتهاي تجاري و بازاريابي و پيدا كردن همتاي بازرگاني توسط تجار ايراني در عراق را از جمله راهكارهاي تسهيل تجارت و صادرات محصول به عراق عنوان كرد و اظهار داشت: با توجه به اينكه عراق به دو بخش اقليم كردستان و بخش عربي تقسيم شده، ولي در هر دو بخش شاهد حضور فعال تجار و بازرگانان ايراني هستيم.
مسئول امور تجاري عراق با بيان اينكه براي حضور شركت‌ها و تجار در عراق حدود 18 نمايشگاه تعريف شده است، گفت: اين نمايشگاه‌ها با مجوز سازمان توسعه تجارت ايران در عراق برگزار مي‌شود و همچنين تجار و سرمايه‌گذاران با مراجعه به سايت www.tpo.ir مي‌توانند در رابطه با شرايط ثبت شركت در عراق، شرايط شركت در مناقصه‌ها، اطلاعات چگونگي نفوذ به بازار عراق و همچنين مطالبي در خصوص مناقصات در حال انجام اطلاعات كافي به دست آورند.
قرباني‌فراز درباره شرايط صادرات به عراق نيز گفت: تمام تجار و صادركنندگاني كه قصد صادرات به عراق را دارند بايد گواهي مبدا، بيمه‌نامه مربوط به كالا و گواهي تاييد شركت بي‌وي (بيروريتاس) كه مورد تاييد بخش تجاري سفارت عراق قرار گرفته است، تهيه كنند تا براي صادرات كالاهاي خود از طريق مرزهاي ايران و عراق دچار مشكلي نشوند.
وي اضافه كرد: اگر شركتي مستقيماً با دولت عراق قرارداد داشته باشد ديگر نياز به تهيه اين گواهي‌ها نيست.
مسئول امور تجاري عراق در ارتباط با مرزهاي زميني كه صادرات صورت مي گيرد، اظهار داشت: در حال حاضر صادرات كالاها به عراق از طريق مرز باشماق به اقليم كردستان، مرز خسروي و پرويزخان، شلمچه، تمرچين، مرز مهران در ايلام و مرز شلمچه و چزابه نيز براي صادرات به بخش عربي صورت مي‌گيرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1943
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه