میهن صنعت :

چرا تویوتا در ایران سرمایه‌گذاری نكرده است؟

سود میلیاردی واردكنندگان خودرو از یك سو و آشفته بازار خودروهای وارداتی در ایران از سوی دیگر باعث شده تا رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران به شدت نسبت به این وضعیت انتقاد كند.


به گزارش میهن صنعت به نقل از پرشین خودرو، بهروز علیشیری در این باره گفته كه برخی شركتهای داخلی سالهاست كه از شركتهای خودروسازی معتبر خارجی مانند تویوتا خودرو وارد ایران می‌كنند، اما سوال اینجاست كه چرا تویوتا بعد از این همه سال واردات صرف، اقدام به سرمایه‌گذاری در كشورمان برای تولید محصولاتش نكرده است؟
وی گفته كه شركتهای داخلی به دلیل ضعف و ناكارآمدی قادر به فشار به شركای خارجی خود برای سرمایه‌گذاری مشترك در كشورمان به ویژه در حوزه تولید نیستند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی این‌را هم گفته كه برخی شركتهای داخلی تنها نقش دلال را در واردات محصولات خارجی بازی كرده و متاسفانه حاضر نیستند وارد مشاركت تولیدی با شركای خارجی‌شان شوند یا دست كم قدرت مشاركت تولیدی با شركای خارجی خود را ندارند.
این در حالی است كه علیشیری پیشتر در گفت‌وگو با ایسنا از مذاكره با یكی از خودروسازان معتبر خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در ایران خبر داده بود. البته به نظر می‌رسد این مذاكره نتیجه‌ای در بر نداشته و باعث انتقاد معاون وزیر امور اقتصاد از عملكرد واردكنندگان خودرو به كشور شده است.
محاسبه قیمت خودروهای وارداتی با قیمت فروش این خودروها در بازار حاكی از آن است كه واردكنندگان از كنار واردات هر دستگاه خودرو به ویژه خودروهای لوكس بین 50 تا 100 میلیون تومان سود خالص به جیب می‌زنند كه در فضای اقتصادی ایران كنونی دستیابی به چنین سود هنگفتی برای هر فعال اقتصادی بیشتر به یك رویا می‌ماند.
سود هنگفت واردات خودروهای خارجی به كشور در حالی به جیب تعداد معدودی از واردكنندگان می‌رود كه متوسط درآمد مردم ایران براساس آمارهای منتشر شده بین 700 تا 800 دلار در ماه بوده و بسیاری از مردم برای خرید ارزان‌قیمت‌ترین خودرو موجود در بازار از هزار جا درخواست وام و قرض می‌كنند.
تعدادی از شركتهای خارجی سال‌هاست كه در بازار خودروهای وارداتی ایران حضور دارند، اما در این مدت حتی یك دلار هم در صنعت خودروسازی كشورمان سرمایه‌گذاری نكرده‌اند. از سوی دیگر طی سال قبل و امسال حجم واردات خودروهای لوكس به كشور به شدت افزایش یافته و این موضوع بار دیگر سود میلیاردی واردكنندگان خودرو را پررنگ‌ كرده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2035
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه